Szkolenia
Stowarzyszenie Powiatów i Gmin Dorzecza Bzury
Stowarzyszenie Powiatów i Gmin Dorzecza Bzury oraz Teresa Krawczyk zapraszają na szkolenie pt.:
„ZAMKNIĘCIE ROKU 2019 W JST, JEDNOSTKACH BUDŻETOWYCH, SAMORZĄDOWYCH ZAKŁADACH BUDŻETOWYCH ORAZ ZMIANY I NOWE OBOWIĄZKI W RACHUNKOWOŚCI NA 2020 R.”,
zaplanowane w terminie 31 stycznia 2020 r. tj. piątek, w godzinach
9:00–14:00 w Łowiczu, sala konferencyjna Hotelu Eco, ul. Podrzeczna 22.
Cel szkolenia: szkolenie ma w sposób praktyczny przybliżyć Państwu zasady dotyczące zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2019 rok w przedstawionych powyżej jednostkach sektora finansów publicznych i wskazać na zmiany wprowadzone od 01 stycznia 2020 r.
Zamknięcie roku wymaga zgromadzenia wszystkich dokumentów księgowych dotyczących tego roku, kompletnego ujęcia w księgach dowodów księgowych stwierdzających dokonanie operacji lub zaistnienie zdarzeń gospodarczych, dokonania stosownych odpisów aktualizujących oraz przeprowadzenia inwentaryzacji w jednostce.
Obszerny materiał (wraz ze schematami księgowań oraz wypełnionymi drukami sprawozdań), został dla Państwa przygotowany z tej tematyki w taki sposób, iż zawiera również wyjaśnienia wszystkich pozycji, każdego elementu sprawozdania finansowego wraz z przykładami: Bilansu JST, Bilansu jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego, Rachunku wyników, Zmian w funduszu jednostki, Informacji dodatkowej (zarządzenie, załączniki - tabele) - przykłady. Wskazanie tych zagadnień wyjaśnia wiele problemów, które budzą wątpliwości interpretacyjne a w przyszłości mogą być przedmiotem kontroli różnych organów.
Szkolenie adresowane jest do: skarbników, głównych księgowych, pracowników służb finansowo- księgowych jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
Wybór i opracowanie materiałów pomocniczych oraz prowadzenie szkolenia - Teresa Krawczyk -wykładowca wyższych uczelni, wieloletni praktyk administracji skarbowej, w tym Naczelnik Urzędu Skarbowego, główna księgowa jednostek sektora finansów publicznych i spółek, autor pozycji książkowych, w tym: „Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w jednostkach sektora finansów publicznych”(2011), „Rachunkowość, ewidencje księgowe oraz sprawozdawczość budżetowa w rozliczeniach podatku VAT po centralizacji - z przykładami księgowań”(2016), „Plan kont 2018 - Zmiany w rachunkowości budżetowej Komentarz dla jednostek i zakładów budżetowych”(2017), „Środki trwałe, oraz wartości niematerialne i prawne w jednostkach sektora finansów publicznych”(2018 r.), „Dokumentacja wewnętrzna w jednostkach sektora finansów publicznych” – red. P. Walczak - Rozdział X. „Mechanizm podzielonej płatności (split payment) w jednostkach samorządu terytorialnego” (2018), „Vademecum głównego księgowego jednostki finansów publicznych (2018): Rozdział VI. Środki trwałe wysokocenne i niskocenne w jednostkach sektora finansów publicznych z uwzględnieniem KSR 11, Rozdział VIII. Mechanizm podzielonej płatności w jednostkach samorządu terytorialnego, „Sprawozdania i deklaracje w instytucjach kultury” (2018), „Dokumentacja wewnętrzna w jednostkach sektora finansów publicznych – red. P. Walczak (2019): Część IV. Dokumentacja związana z gospodarowaniem składnikami majątku. Część VI. Dokumentacja polityki rachunkowości. Część VII. Dokumentacja podatkowa (w tym: Rozdział I. Instrukcja odliczania podatku od towarów i usług na podstawie prewspółczynnika. Rozdział II. Instrukcja odliczania podatku naliczonego na podstawie proporcji. Rozdział III. Mechanizm podzielonej płatności w jednostkach finansów publicznych), „Dokumentacja wewnętrzna w instytucjach kultury” red. T. Krawczyk (2019) oraz wiele publikacji książkowych o tematyce rachunkowej, podatkowej, finansów publicznych. Prowadząca jest znanym i cenionym szkoleniowcem z zakresu tematyki podatkowej, finansów publicznych i rachunkowości.
Metody szkoleniowe:
Wykłady, dyskusja z uczestnikami, odpowiedzi na pytania.
Świadczenia dodatkowe:
Autorskie materiały szkoleniowe, Zaświadczenie o ukończeniu seminarium, serwis kawowy, obiad.
PROGRAM RAMOWY SZKOLENIA
1. ZASADY RACHUNKOWOŚCI, GOSPODARKA FINANSOWA I ZAKŁADOWY PLAN KONT - po nowelizacjach wprowadzonych dla Budżetu Państwa, JST, jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, w tym:
1) ujęcie w świetle KSR 7 w księgach rachunkowych i sprawozdaniu:
a) zdarzeń mających miejsce po dniu bilansowym,
b) błędów z lat poprzednich,
c) zdarzeń dotyczących zamykanego roku po dniu po sporządzeniu i zatwierdzeniu sprawozdania,
2) prezentacja uproszczeń w rachunkowości a zasada istotności,
3) zachowanie porównywalności sprawozdań finansowych,
4) wiarygodność sprawozdań finansowych i obowiązek ich publikacji.
2. ZAMKNIĘCIE ROKU - harmonogram niezbędnych czynności.
3. WPROWADZENIE DO KSIĄG RACHUNKOWYCH WSZYSTKICH OPERACJI GOSPODARCZYCH I FINANSOWYCH, W TYM OSIĄGNIĘTYCH W ROKU PRZYCHODÓW I KOSZTÓW – ze wskazaniem zmian na 2020 r.
4. NALEŻNOŚCI I ZOBOWIĄZANIA ORAZ ODSETKI:
1) naliczanie odsetek od należności, zobowiązań i transakcji (obowiązek ustawowy) i ich odpisy aktualizacyjne (zmiany od 01.01.2020 r.).
5. AKTUALIZACJA NALEŻNOŚCI BUDŻETOWYCH - zasady dokonywania odpisów aktualizujących należności i ich ewidencja w księgach.
6. ŚRODKI TRWAŁE, POZOSTAŁE ŚRODKI TRWAŁE, WNIP, ŚRODKI TRWAŁE W BUDOWIE (INWESTYCJE) - po zmianach - problemy z ewidencją:
1) Przekazanie majątku jednostkom organizacyjnym sektora finansów publicznych -
po zmianach (której instytucji? jaka forma?) - błędy w przekazywaniu majątku.
2) Środki trwałe wysoko i nisko cenne, wartości niematerialne i prawne - źródła ich finansowania oraz ujęcie i ich ewidencja - po zmianach przepisów:
a) problemy z ewidencją (czy komputer nabyty za 7000 zł – księgować jako materiał – czy jako środek trwały ? jakie paragrafy?),
b) różnice pomiędzy płaszczyzną paragrafową od płaszczyzną sprawozdawczości finansowej.
3) Klasyfikacja Środków Trwałych 2016 - zmiany wprowadzone do KŚT 2016 w porównaniu z KŚT 2010 - wprowadzone zmiany.
4) NOWY - KSR nr 11 „ŚRODKI TRWAŁE” (publikacja 29.05.2017 r.) - jak ewidencjonować zagadnienia objęte standardem w jednostkach sektora finansów publicznych?
5) Klasyfikacja i ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - z uwzględnieniem KŚT 2016, KSR nr 11 i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
a) syntetyczna,
b) analityczna,
c) pozabilansowa,
d) regulacje w polityce rachunkowości,
e) miejsce i technika prowadzenia ewidencji.
6) Wycena środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych: określenie ceny nabycia, kosztu wytworzenia, wartości godziwej oraz trwałej utraty wartości - z uwzględnieniem KSR nr 11 i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zmiana wartości środka trwałego).
7) Ulepszenia, modernizacja i remont własnych i obcych środków trwałych - z uwzględnieniem KSR nr 11 i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zmiana wartości środka trwałego).
8) Zasady i metody amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych po zmianach przepisów.
9) Likwidacja środków trwałych.
10) Środki trwałe w budowie (inwestycje) - z uwzględnieniem KŚT 2016 i KSR nr 11 – proces inwestycyjny i jego rozliczenie.
7. INWENTARYZACJA MAJĄTKU, ŹRÓDEŁ FINANSOWANIA, KONT POZABILANSOWYCH - RODZAJE INWENTARYZACJI, TERMINY, METODY, ORGANIZACJA I DOKUMENTACJA (w załączeniu wzory) - z uwzględnieniem KŚT 2016, KSR nr 2 i KSR nr 11:
1) Cele i przedmiot inwentaryzacji.
2) Terminy i częstotliwość inwentaryzacji.
3) Metody inwentaryzacji (spis z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja….).
4) Przygotowanie obszarów inwentaryzacji.
5) Podział obowiązków oraz kompetencje w zakresie inwentaryzacji (kierownika jednostki, głównego księgowego, członków komisji inwentaryzacyjnej, członków zespołów spisowych….).
6) Etapy prac inwentaryzacyjnych.
7) Dokumentacja inwentaryzacyjna (instrukcja inwentaryzacyjna, zarządzenie kierownika jednostki, arkusze spisu z natury, skontrum zbiorów bibliotecznych, oświadczenia o odpowiedzialności materialnej, sprawozdanie z przebiegu spisu
z natury, protokoły, zestawienia ….).
8) Różnice inwentaryzacyjne.
8. PODSTAWY PRAWNE SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO, WYDATKI NIEWYGASAJĄCE.
9. BILANS - ZASADY SPORZĄDZANIA BILANSU BUDŻETU JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO (ORGANU) - wzór - zmiany od 2018 r.
10. BILANS - WYCENA POSZCZEGÓLNYCH POZYCJI AKTYWÓW I PASYWÓW W ŚWIETLE USTAWY O RACHUNKOWOŚCI - ZASADY SPORZĄDZANIA BILANSU JEDNOSTKI BUDŻETOWEJ LUB SAMORZĄDOWEGO ZAKŁADU BUDŻETOWEGO – wzór - przykład.
11. RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT (WARIANT PORÓWNAWCZY) po zmianie od 2018 r.- przychody i koszty - konta zespołu „7”, „4” - ewidencja, wycena, opis - sposób prezentacji - przykład.
12. ZESTAWIENIE ZMIAN W FUNDUSZU WŁASNYM JEDNOSTKI - przykład.
13. INFORMACJA DODATKOWA - nowy element sprawozdania finansowego od 2018 roku - jak przygotowywać i ewidencjonować dane w ewidencji księgowej do tego sprawozdania? (zasady ustalone przez organy - kontrola zarządcza – załączniki - zarządzenia i tabele).
14. ZASADY SPORZĄDZANIA ŁĄCZNYCH SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO - po dokonaniu eliminacji wzajemnych rozliczeń między jednostkami – przykład.
ul. Świętojańska 1, 99-400 Łowicz
tel./ fax 46 837 53 20,
tel. 46 838 12 54, 535 416 648, 797 862 009
spigdb@bzura.pl