Szkolenia
Stowarzyszenie Powiatów i Gmin Dorzecza Bzury
Stowarzyszenie Powiatów i Gmin Dorzecza Bzury oraz dr Artur Modrzejewski zapraszają na szkolenie pt.:
„NOWELIZACJA USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH (2019)
ORAZ INNYCH AKTÓW PRAWNYCH – ANALIZA NOWYCH ROZWIĄZAŃ SYSTEMOWYCH”,
zaplanowane w terminie 08 stycznia 2020 r. tj. środa, w godzinach
9:00–14:00 w Łowiczu, sala konferencyjna Hotelu Eco, ul. Podrzeczna 22.
Cel szkolenia: Prezydent w dniu 07 sierpnia 2019 r. podpisał ustawę zmieniającą ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ustawa weszła w życie 06 września 2019 r.
Przedmiotem szkolenia będzie kompleksowa analiza nowo wprowadzonych regulacji oraz określenie wpływu znowelizowanej ustawy na aktualnie funkcjonujące rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi.
Uczestnicy szkolenia wyposażeni zostaną w wiedzę pozwalającą na przygotowanie wdrożenia nowych regulacji z zakresu utrzymania czystości i porządku w gminach - zarówno w kontekście koniecznych zmian w aktach prawa miejscowego, prowadzonych postępowań w zakresie opłaty śmieciowej oraz rozwiązań systemowych związanych z odbieraniem i zagospodarowaniem odpadów.
Każdy z uczestników otrzyma materiał stanowiący kompleksową analizę przeprowadzonej nowelizacji wraz z przykładowymi projektami aktów prawa miejscowego.
Szkolenie skierowane jest do: urzędników administracji publicznej (urzędów gmin) zajmujących się tematyką odpadów komunalnych, pracowników spółek komunalnych (organizujących i nadzorujących system gospodarki odpadami komunalnymi) a także do podmiotów prowadzących działalność w postaci odbierania odpadów komunalnych.
Wybór i opracowanie materiałów pomocniczych oraz prowadzenie szkolenia – dr Artur Modrzejewski, specjalista z zakresu prawnych aspektów gospodarki odpadami, praktyk, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego na Wydziale Prawa UwB. Członek etatowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku orzekający m.in. w sprawach związanych z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi, kar nakładanych na gruncie u.c.p.g. W latach 2012 – 2017 r. doradca prawny w PUHP „LECH” Sp. z o.o. (spółka komunalna zajmująca się organizacją systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w mieście Białystok, w tym również przygotowywaniem projektów aktów prawa miejscowego). W latach 2011 – 2012 doradca Prezydenta Białegostoku ds. tworzenia systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Współpracownik kancelarii prawnych w zakresie prawnych aspektów gospodarki odpadami. Współpracuje z Okręgową Izbą Radców Prawych w Warszawie, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu prawa administracyjnego. Jest autorem ponad 100 publikacji z zakresu prawa administracyjnego, w tym w szczególność prawnych aspektów gospodarowania odpadami komunalnymi, oraz postępowania administracyjnego. Realizował wiele szkoleń i zajęć w ramach studiów podyplomowych dla pracowników administracji samorządowej różnego szczebla. Prowadził szkolenia m.in. dla Związku Gmin Wiejskich, skarbników gmin woj. podlaskiego – szkolenie organizowane przez RIO w Białymstoku, oraz Straży Miejskiej w Białymstoku. Łącznie przeszkolił ok. 600 osób związanych z działalnością samorządu terytorialnego.
Metody szkoleniowe:
Wykłady, dyskusja z uczestnikami, odpowiedzi na pytania.
Świadczenia dodatkowe:
Autorskie materiały szkoleniowe, Zaświadczenie o ukończeniu seminarium, serwis kawowy, obiad.
PROGRAM RAMOWY SZKOLENIA
1. Nowe zasady selektywnej zbiórki odpadów – obowiązki gmin, kompostowniki jako element systemu.
2. Elementy regulaminu utrzymania czystości i porządku.
3. Określanie wysokości stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i zasady ponoszeni opłaty.
4. Status nieruchomości niezamieszkałych.
5. Nowe zasady organizacji przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.
6. Umowa w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo na odbieraniei zagospodarowanie odpadów komunalnych.
7. Kompostowanie bioodpadów a wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – decyzja w sprawie utraty prawa do zwolnienia z opłaty.
8. Brak segregacji odpadów – decyzja określająca wysokość opłaty.
9. Zmiany w szczegółowym zakresie świadczenia usług.
10. Nowe zasady funkcjonowania PSZOK.
11. Instalacja komunalna – nowe zasady funkcjonowania.
12. Zagospodarowanie odpadów niesegregowanych (zmieszanych).
13. Obowiązki informacyjne i kontrolne nałożone na wójtów (burmistrzów, prezydentów).
14. Zmiany w przepisach sankcjonujących – w tym sankcja dla gmin za niewdrożenie rozwiązań systemowych w wys. od 1000 zł do 100 000 zł.
15. Analiza zmian prawnych w innych aktach prawnych prowadzonych nowelizacja, w tym w szczególności w ustawie o odpadach i prawie ochrony środowiska.
16. Analiza przepisów przejściowych.
17. Dyskusja, pytania i odpowiedzi.
ul. Świętojańska 1, 99-400 Łowicz
tel./ fax 46 837 53 20,
tel. 46 838 12 54, 535 416 648, 797 862 009
spigdb@bzura.pl