Stowarzyszenie Powiatów i Gmin Dorzecza Bzury
Stowarzyszenie Powiatów i Gmin Dorzecza Bzury
STRUKTURA OPRACOWANIA PROJEKTU
Wstęp
I. Diagnoza sytuacji społecznej-gospodarczej-środowiskowej na obszarze dorzecza Bzury oraz diagnoza prospektywna (na tle województwa Łódzkiego)
II. Analiza SWOT dla obszaru objętego programem, tj. dorzecza Bzury (bez analiz ogólnowojewódzkich) ze szczególnym naciskiem na ochronę środowiska, ale z uwzględnieniem kontekstu gospodarczego i społecznego.
III. Programy będące w fakcie realizacji bądź w fazie projektowej mające wpływ/wsparcie dla Programu Bzura.
IV. Założenia strategiczne Programu Bzura
V. Priorytety Programu Bzura
Priorytety to:
Program Bzura opiera się na priorytetach, którym w dalszej części są podporządkowane konkretne zadania, będące przedmiotem ubiegania się o środki pomocowe i krajowe UE.
VI. Priorytety Programu Bzura w nawiązaniu do kluczowych dokumentów o zasięgu regionalnym i krajowym. Nawiązanie do dokumentów zgodnych programowo z Programem Bzura i wskazujących potencjalne źródła finansowania:
VII. Opis zadań w ramach przyjętych priorytetów. Sprecyzowanie konkretnych zadań bez ich technicznego opisu. Wskazanie uzasadnienia wyboru takiego a nie innego zadania dla realizacji priorytetu oraz ogólnych efektów, jakie zadanie przyniesie, oraz obszarów jakie zostaną nimi objęte. Opis techniczno-technologiczny i finansowy (nie wymagany na etapie projektu Programu Bzura).
VIII. Założenia wdrażania Programu Bzura
METODOLOGIA PROGRAMU BZURA
Stanowi odrębny punkt wskazujący na mechanizmy opracowania i uruchomienia Programu Bzura wymagany przy składaniu wniosków aplikacyjnych.
Faza definicji
ETAP 1
ETAP II
Faza implementacji
Obejmuje dokładne scharakteryzowanie przebiegu zadań zawartych w Programie Bzura (p. VII Projekt), harmonogram, koszty, środki finansowania, nadzór i odpowiedzialność.
Faza wdrożenia systemu monitoringu i oceny efektów
STRUKTURA DIAGNOZY PROGRAMU BZURA
Diagnoza jest ważną częścią Programu Bzura. Musi być napisana w sposób uporządkowany i czytelny. Sama diagnoza nie może zawierać nadmiernej ilości informacji, a tylko te, które mają znaczenie dla opracowania dalszych części Programu. Informacje zawarte w diagnozie powinny mieć formę zagregowaną dla całości obszaru ze wskazaniem tych obszarów w układzie gmin, które różnią się znacznie od wartości wskaźników średnich dla całego obszaru lub powiatu, w którym są zlokalizowane bądź mają szczególne znaczenie. Szczegółowe informacje w układzie gmin powinny znaleźć się w ankiecie. Dane oraz informacje z poszczególnych części diagnozy powinny mieć odniesienie do średnich wojewódzkich w celu scharakteryzowania obszaru objętego Programem Bzura na tle regionu.
Diagnoza jest punktem wyjścia dla opracowania analizy SWOT. Ważnym elementem jest organizacja procesu opracowania diagnozy i określenia odpowiedzialności poszczególnych osób biorących udział w przygotowaniu Programu Bzura. Każdy powiat powinien opracować dane według przedstawionego układu diagnozy tj. dane zagregowane w układzie powiatu ze wskazaniem gmin o charakterystykach różnych od średnich lub wskazaniem skali rozpiętości zjawiska (wskazania).
Następnie należy wyłonić zespół koordynujący do którego zostaną przekazane informacje. Zespół ten będzie odpowiedzialny za opracowanie diagnozy, która zostanie przedstawiona w dokumencie Programu Bzura. Dokona ona agregacji danych opracowanych przez poszczególne powiaty dla potrzeb charakterystyki całego obszaru oraz przy udziale wszystkich uczestników.
Charakterystyka Powiatów wchodzących w skład Stowarzyszenia Powiatów i Gmin Dorzecza Bzury.
1. Obszar objęty programem Bzura.
Program Bzura dotyczy obszarów Powiatów: Łowickiego, Łęczyckiego, Rawskiego, Skierniewickiego, Kutnowskiego, Zgierskiego na obszarze województwa łódzkiego oraz Powiatu Sochaczewskiego zlokalizowanego w ościennym województwie Mazowieckim.
Obszar ten obejmuje następujące gminy:
Powiat Łowicki: Gminy: miasto Łowicz, Łowicz, Bielawy, Chąśno, Kocierzew Południowy, Domaniewice, Kiernozia, Łyszkowice, Nieborów i Zduny.
Powiat Łęczycki: miasto Łęczyca, Daszyna, Góra Św. Małgorzaty, Grabów, Łęczyca, Piątek, Świnice Warckie i Witonia.
Powiat Rawski: miasto Rawa Mazowiecka, miasto i gmina Biała Rawska, Cielądz, Rawa Mazowiecka, Regnów i Sadkowice.
Powiat Skierniewicki: miasto Skierniewice, Bolimów, Głuchów, Godzianów, Kowiesy, Lipce Reymontowskie, Maków, Nowy Kawęczyn, Skierniewice i Słupia.
Powiat Kutnowski: miasto Kutno, Bedlno, Dąbrowice, miasto i gmina Krosniewice, Krzyżanów, Kutno, Łanięta, Nowe Ostrowy, oporów, Strzelce, miasto i gmina Żychlin.
Powiat Zgierski: miasto Zgierz, miasto Głowno, miasto Ozorków, miasto i gmina Aleksandrów Łódzki, Głowno, Ozorków, Parzęczew, miasto i gmina Stryków, Zgierz.
Powiat Sochaczewski: miasto Sochaczew, Brochów, Iłów, Młodzieszyn, Nowa Sucha , Rybno, Sochaczew, Teresin.
Ogólna charakterystyka obszaru w kontekście: (dotyczy całości obszaru, bez szczegółowych odniesień do konkretnych powiatów).
2. Gospodarka
Dane uśrednione dla obszaru objętego Programem Bzura należy odnieść do średniej województwa łódzkiego.
Według podstawowych danych takich jak liczba ludności zatrudnionych, utrzymujących się z pracy w rolnictwie, przemyśle i usługach, powierzchnia użytków rolnych, lasów i gruntów leśnych, główne uprawy, struktura agrarna, usługi w podziale na lokalne i ponadlokalne.
3. Zasoby ludzkie
4. Infrastruktura techniczna
Dane zagregowane przy wykorzystaniu ankiety dla potrzeb krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych rozesłanego do gmin w podziale na wodociągi i kanalizację.
5. Stan i ochrona środowiska naturalna
6. Programy proekologiczne zrealizowane w okresie ostatnich 3 lat i będące w trakcie realizacji.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA: ZESPOŁY POWIATOWE, ZESPÓŁ KOORDYNACYJNY I DECYZYJNY
Najważniejszym zadaniem warunkującym sprawność prac nad opracowaniem programu Bzura jest stworzenie w ramach Stowarzyszenia Powiatów i Gmin Dorzecza Bzury efektywnej struktury organizacyjnej.
Zadanie to należy do Prezydium Stowarzyszenia, które powinno pozyskać do współpracy reprezentantów władz samorządowych wszystkich jednostek terytorialnych wchodzących w skład stowarzyszenia (powiatów, miast i gmin).
Należy wyłonić następujące zespoły:
1. Zespoły Powiatowe – odpowiedzialne za zbieranie i agregację danych w układzie powiatów dla potrzeb realizacji Programu Bzura. Władze samorządowe w Powiatach desygnują 2-3 osoby dla potrzeb zbierania i agregacji informacji oraz danych z gmin zlokalizowanych na obszarze Powiatu.
2. Zespół Koordynujący – składa się z przedstawicieli Zespołów Powiatowych. Zespół ten odpowiada za agregację danych na poziomie obszaru objętego programem Bzura (tj. wszystkich Powiatów). Ze swojego grona wyłania on: - zespół ds. opracowania danych dla potrzeb Programu; - zespół ds. koordynacji działań (obejmuje dyrektora stowarzyszenia) między Zespołami Powiatowymi. Zespół ten odpowiada za przepływ informacji, organizację spotkań oraz pozyskiwanie partnerów i uspołecznienie procesu opracowywania programu Bzura.
3. Zespół Decyzyjny – składa się z członków władz samorządowych jednostek terytorialnych wchodzących w skład Stowarzyszenia Powiatów i Gmin Dorzecza Bzury oraz Prezydium Stowarzyszenia. Zespół ten odpowiedzialny jest za podejmowanie decyzji dotyczących wyboru celów strategicznych i operacyjnych Programu Bzura oraz identyfikacji zadań i przedsięwzięć realizacyjnych. Zespół ten przyjmuje odpowiedzialność za organizacje całości prac nad Programem Bzura i decyduje o sposobach ich finansowania a także wyborze zespołów ds. projektowo-technologicznych dla opracowania projektów realizacyjnych przyjętych do wykonania w ramach Programu Bzura. Zespół Decyzyjny zatwierdza zarówno strukturę organizacyjną prac nad Programem Bzura jak i treści w nim zawarte. Prezydium Stowarzyszenia koordynuje i nadzoruje prace wszystkich zespołów.
ul. Świętojańska 1, 99-400 Łowicz
tel./ fax 46 837 53 20,
tel. 46 838 12 54, 535 416 648, 797 862 009
spigdb@bzura.pl